top of page

Hoe zorg je voor minder negatieve gedachten en meer energie?

Bijgewerkt op: 8 dec. 2019


Vanaf Lombok wilden Laura en ik een boottocht naar de prachtige Gili-eilanden van Indonesië maken. Vol enthousiasme liepen we richting de boot waar we een aantal mannen zagen staan. Twee mannen pakten de tickets aan en anderen pakten de tassen aan. Eerst vond ik het een beetje overdreven om de tassen aan te pakken, omdat we maar 4 meter met onze enkels door het water hoefden. Toch vond ik het ook wel lief van ze. Totdat we in de boot waren:


‘Betalen!’ wordt ons verteld.

‘Betalen?’ vraag ik.

‘Ja, voor het tillen van de tas.’

‘Tillen van de tas? Het is maar 4 meter!’

‘Geef geld, 10.000!’

’10.000?! Deze boottocht is 15.000, daar ga ik geen 2/3 van betalen voor 4 meter tillen! Dan had je dat van tevoren aan moeten geven.’


Ondertussen komen er steeds meer mannen bij staan en dwingen ons deze 10.000 rupiah (0,65 eurocent) te betalen. Het gaat mij op dit moment niet om het bedrag, maar om het principe van bedrog. Ondanks de dreigende houding van deze mannen houden wij voet bij stuk en weigeren te betalen. De kapitein vordert de mannen het schip te verlaten en we halen opgelucht adem. We kijken elkaar aan en beseffen plots dat deze ‘tassendragers’ helemaal niet tot het personeel behoorden! Stel nu dat je in zo’n situatie wel had betaald, dan kun je je bedrogen, machteloos, gefrustreerd of zelfs dom voelen omdat je je zo hebt laten overrulen.


Een vorm van boosheid, ergernis of frustratie is vaak een logisch gevolg na een vervelende of dreigende situatie. Bij dreigende situaties gaat je lichaam in de stress-stand. Deze vorm van stress is goed, omdat het je lichaam pijlsnel klaarmaakt om uit de dreigende situatie te geraken. Wanneer je alleen blijft hangen in boosheid of frustratie is dit niet goed voor je gezondheid. Het zorgt voor een verhoogde bloeddruk en hogere hartslag. Deze stress kost jouw lichaam enorm veel energie, waardoor je sneller vermoeid bent gedurende de dag. Hier valt een hoop winst te behalen!


Tob jij wel eens over dingen die je verkeerd hebt gedaan? Tob jij wel eens over dingen die in de toekomst zouden kunnen gebeuren? Wanneer je merkt dat je vaak in negatieve gedachten blijft hangen kan dit zorgen voor chronische vermoeidheid. Er gaat dan teveel energie naar je gedachten waardoor je lichaam uitgeput raakt. Hierdoor kun je geprikkeld reageren op de mensen die je juist het meest dierbaar zijn en heb je weinig zin om dingen te ondernemen. Zonde! Want het leven kan zo leuk zijn!


Er zijn meerdere vormen om een goede energiebalans te creëren zoals: de juiste voeding, 2-3 liter water drinken per dag, ademhalingsoefeningen en sporten. Doordat jij bestaat uit lichaam en geest zullen we in dit gedeelte verder gaan met de ‘geest’ (gedachte) die jouw lichaam aanstuurt en kan zorgen voor een goede energiebalans.


Maar hoe kun je er nu voor zorgen dat de negatieve gedachten verdwijnen?


Het antwoord is als volgt: Je kunt er niet voor zorgen dat deze negatieve gedachten verdwijnen, je kunt ze enkel accepteren. Iedereen heeft wel eens negatieve (of vreemde) gedachten. Het is alleen aan jou hoe jij hiermee omgaat. Wanneer jij niet opmerkt dat je in je negatieve gedachten blijft hangen, voed je dit met steeds meer negatieve gedachten en kom je in een vicieuze cirkel waar je niet uitkomt. Wanneer je wel opmerkt dat je negatieve gedachten hebt, probeer deze dan niet te veroordelen omdat ze slecht of gek zijn, want dan kom je weer in die negatieve cirkel terecht ;)


De beste stap is om je gedachte te accepteren dat deze er is. Therapeut en schrijver Jan Geurtz heeft een mooie voorbeeldzin wanneer er een gedachte komt, waar je niet op zit te wachten: ‘Geeft niet, mag best.’ Jij bent namelijk ook maar een mens en sommige gedachten komen nu eenmaal in je op. Neem het niet te serieus en houd het luchtig. Ga vervolgens iets anders doen! Je hersenen kunnen namelijk niet aan twee dingen tegelijk denken! Ik denk bijvoorbeeld vaak aan iemand van mijn familie wanneer ik een negatieve gedachte opmerk en word hier dan vaak weer blij van. Mijn vader is overleden, maar ook dan kun je een enorm positief gevoel opwekken! Afstand of al dan niet levend is geen factor voor gevoel. Zelfs aan de andere kant van de wereld kan ik een intense blijheid krijgen wanneer ik denk aan een persoon waar ik een goede band mee heb!


Probeer tijdens eenzame momenten (bijvoorbeeld: douche, trein, auto) gedurende de dag jezelf af en toe eens te ‘betrappen’ wanneer je in je gedachten blijft hangen. Herken dat je denkt! Probeer vervolgens objectief naar je gedachten te kijken, dus zonder gevoel. Erken dat het ze er zijn, maar laat je niet meeslepen. De gedachten zijn namelijk maar plotseling gekomen, hier heb je niet om geroepen. Besef dat.


Doordat je gedachten geen twee dingen tegelijk kunnen, kan je iets gaan ondernemen wat voor afleiding van je negatieve gedachten zorgt. Je gaat sporten, een leuke YouTube-video bekijken of een artikel lezen ;). Wanneer je een huishoudelijk klusje moet doen waar je bijvoorbeeld totaal geen zin in hebt (als de was ophangen of strijken): zet oppeppende muziek op! Hierdoor zal de tijd ‘voor je gevoel’ sneller gaan en voel je je beter vanwege de muziek, win win! Zorg er dus voor dat je (na de acceptatie) afgeleid raakt. Je kunt dit zelfs toepassen bij anderen! Wanneer er een verhitte discussie ontstaat, vraag dan even hoe het eigenlijk met zijn/haar sport/vader/moeder/kind/vriend(in) gaat! Je zult merken dat de lading (emotie) daalt en het gesprek een andere wending neemt. Zorg er dan wel voor dat je de juiste vraag stelt, niet dat je gesprekspartner bijvoorbeeld op degraderen staat in de sport ;).


Des te vaker je je gedachten kunt herkennen en accepteren, des te sneller kan je uit je negatieve gedachten stappen. Dit zal je gezondheid en energie ten goede komen!


Ik hoor graag wat voor waarde je uit dit artikel hebt gehaald in de comments!


Groetjes!


J.


Wil je lezen over het veranderen van je negatieve gewoontes, klik dan hier! Wil je persoonlijke coaching over dit onderwerp, klik dan hier!

Comentários


bottom of page